BESCHIKBAAR
BESCHIKBAAR
BESCHIKBAAR
BESCHIKBAAR
BESCHIKBAAR
BESCHIKBAAR
BESCHIKBAAR
BESCHIKBAAR
Op jonge leeftijd ontdekte de in Parijs wonende kunstenaar Alzon (geboren in 1980) het werk van de Amerikaanse kunstenaars Andy Warhol, Keith Haring en Jeff Koons, die zijn artistieke mentoren zouden worden. Hij was volledig autodidact en haalde inspiratie uit hun kunst terwijl hij werkte aan het ontwikkelen van zijn eigen stijl, die zou kunnen worden geclassificeerd als “hedendaagse puntkunst”.
De werken van Alzon, bestaande uit miljoenen kleine puntjes, zijn representaties van pop-art in de originele, onomatopee zin van de term. Bij het actualiseren van deze stijl voor onze tijd, gebruikt de kunstenaar elementen van de puntkunsttechniek die werd ontwikkeld door inheemse Australiërs.
‘Perfectie herscheppen door imperfectie’
Alzon experimenteert al meer dan vijf jaar vrijuit met verschillende vormen van kunst – waaronder fotografie, muziek en beeldhouwkunst – met als uiteindelijk doel zijn passie voor ‘herscheppen van perfectie door imperfectie’ na te streven. Deze creatieve zoektocht heeft geleid tot zijn huidige stijl van het gebruik van vectorcirkels – symbolen van perfectie die tot in het oneindige vergroot kunnen worden en die een handtekening van zijn werk zijn geworden.
‘Vraag naar gesaneerde afbeeldingen’
Deze cirkels vertegenwoordigen een van de overheersende dictaten van onze moderne samenleving, gekenmerkt door de drang naar perfectie. In deze samenleving worden ons imago en onze reputatie voortdurend gladgestreken, geretoucheerd en bijgehouden.
‘De proxemics tussen een individu en een kunstwerk’
Afhankelijk van wat de kijker wil voelen, kan hij ervoor kiezen om dichter bij het werk te komen of zich verder van het werk te verwijderen, alsof hij de proxemics (= de studie van de ruimte en hoe we die gebruiken) tussen een individu en een werk van kunst. Als deze afstand kleiner is, wordt een volledig abstracte en dus onvolmaakte vorm als resultaat onthuld, terwijl als de kijker een paar stappen achteruit doet, het beeld dat hij doordringt puur furatief is – zo wordt imperfectie omgezet in perfectie.
‘Eerbetoon aan onze consumptiemaatschappij’.
In dit werk brengt Alzon een eerbetoon aan onze klantensamenleving door zijn mode-iconen, zijn goeroes, zijn mentoren, zijn politieke leiders, zijn grote fortuinen en zijn Amerikaanse en Aziatische grootmachten uit te beelden. Dit zijn stuk voor stuk artistieke thema’s die hem fascineren en inspireren.
Met gevoel voor ironie en een uitgesproken moderne stijl verkent Alzon inheemse, Australische kunst tot aan het prisma van een niet-consumentistische filosofie, waarbij hij de juxtapositie tussen het onderwerp en de gekozen techniek benadrukt
Zonder een oordeel te vellen, onderstreept Alzon eenvoudig de elementen van de samenleving die ons omringt.
Automated page speed optimizations for fast site performance