Bert Verheij, in 1956 geboren te Sliedrecht en afgestudeerd aan de Academie van Beeldende Kunsten te Rotterdam in 1983.
Na zijn studie aan de Academie heeft Bert zich voornamelijk, ruim tien jaar, bezig gehouden met het vervaardigen van etsen. Hij heeft zich gespecialiseerd in het etsen van zink, gebruikmakend van een verfijnde aquatint techniek. De etsen zijn vervaardigd op een wijze waarbij Bert alles onder controle had: de idee, de compositie, de uitvoering en zelfs de vorm werd ondergeschikt gemaakt aan de idee. De etsen van Bert zijn inhoudelijk filosofisch getint met als gevolg zeer stille, abstracte grafiek van hoge artistieke en technische kwaliteit. Reden voor een eervolle vermelding bij de Nederlands Grafiek Prijs in 1988. Bert heeft met zijn grafiek in binnen- en buitenland geëxposeerd.
Na ruim tien jaar, halverwege de jaren negentig, heeft Bert de overstap gemaakt van het vervaardigen van etsen naar het vervaardigen van schilderijen. In het nieuwe werk spreekt figuratie een grote rol. De schilderijen hebben als thema ‘de huidige samenleving’ welke ons wordt voorgespiegeld door glossy bladen, commercials, films, internet, etc. Waaruit het absurde beeld ontstaat dat de wereld perfect is en dat iedereen in deze hemel op aarde onsterfelijk is, rijk, en eeuwig jong kan blijven. Controle over het beeld, als terugkerend beeldelement in de vorm van een raster dat over de afbeelding heen ligt en tegelijkertijd onderdeel van het beeld is, zie je terug in de doeken die halverwege de jaren negentig ontstaan. De rasters zijn in eerste instantie bedoeld om aan te geven dat elk raster een op zichzelf staande schildering is, die (weer) onderdeel uitmaakt van een nooit eindigend, zich onophoudelijk ver uitstrekkend kunstwerk. Deze schilderijen vallen op door hun flinke afmetingen.