artdistrict

Clemens Briels

VERKOCHT

Un après midi passionnant à Château de Javardan

VERKOCHT

150 x 80 cm

Biografie

Clemens Briels, Son, Brabant, 1946.

De kunstwerken van Clemens Briels zijn collector items voor liefhebbers van topdesign en kunst. Clemens Briels kiest bewust voor nieuwe uitdagingen, waarbij hij academische wetmatigheden ten aanzien van perspectief en vlakverdeling inruilt voor zijn eigen visie op het antipodisme. Zelf zegt hij hierover: “Elk mens is op zoek naar zijn eigen antipode. De één doet dit door te gaan bungy-jumpen, de ander door te fietsen in de bergen van Nepal. Ik doe het door spontaan uitdrukking te geven aan mijn eigen hersenspinsels en fantasie, onder het motto: “there’s no need to look forward, if you can practice your fantasy now!”

Clemens Briels groeide op in een groot gezin. Al van jongs af aan wilde hij kunstenaar worden. In 1965 begint hij met een opleiding aan de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven met als doel kunstenaar te worden. Door allerlei omstandigheden komt hij in de reclamewereld terecht. Hij brengt het tot succesvol art director maar op 45-jarige leeftijd besluit hij definitief voor het kunstenaarschap te kiezen.
Clemens Briels werkt vooral met felle kleuren. Zelf zegt hij hierover: “ik vind het fijn om met felle kleuren te schilderen. Ik houd niet zo van die sombere doeken. Misschien heeft het ermee te maken dat ik een extravert mens ben.”
Hij haalt zijn inspiratie uit zijn eigen belevingswereld, samen met de indrukken die hij overal opdoet. Hij wil bewust niet “involved” raken met trends. Clemens Briels: “Ik ben vauit de reclame gewend om te werken aan de hand van een opdracht. Om te voldoen aan strenge voorwaarden. Dat heb ik nodig. Ik ben niet iemand die gaat zitten en denkt wat zal ik nu weer eens gaan maken. Ik ben in feite mijn eigen opdrachtgever. Als ik iets maak, moet ik daar een bepaalde bedoeling mee hebben. Dan ben ik ook het sterkst.”

Behalve op een groot aantal plaatsen in Nederland is of was het werk van Clemens Briels vanaf 1990 op de meest uiteenlopende plekken van de aardbodem te zien. Op Curaçao en St. Maarten, New York, Stockholm, Antwerpen, Hannover, Stuttgart en zelfs in Kuala Lumpur om maar enkele locaties te noemen. Tevens behoren veel internationale concerns tot zijn opdrachtgevers, zoals Leolux, Intercal Telematics, Pfizer Pharmaceutical, Philips en de VSB-Bank.
In 1994 ontving Briels voor zijn boek “Antipodism” de prestigieuze, internationale Award van de gerenommeerde Simpson Paper Company uit San Fransisco U.S.A.
Voor de Olympische winterspelen van 2002 in Salt Lake City heeft Clemens Briels het officiële schilderij gemaakt dat te zien was op affiches en officiële merchandising.
nl_NLNederlands