Smael
Toont alle 7 resultaten
Biografie
Graffitikunst is ook in Brazilië marginaal ontstaan, als “tags” op de muren in krottenwijken. Vandaar uit heeft het zich verder ontwikkeld tot een kunstzinnige uiting die ver boven de oorspronkelijke “tags”uitstijgt. Waarschijnlijk door zijn wortels kwam erkenning vrij laat op gang. We kunnen spreken van een vorm van cultureel en economische apartheid die de “Urban Art scene” en de gevestigde kunstwereld in de weg stond. Graffitikunst had tijd nodig om de reguliere kunstelite van zijn innovatieve zeggingskracht te overtuigen. In vergelijking tot andere delen van Brazilië, duurde dat in Rio vrij lang en was deze kunstvorm pas aan het einde van het vorig millennium tot een noemenswaardige ontwikkeling gekomen.
Tegenwoordig zijn er verschillende kunstprojecten voor jongeren georganiseerd door de overheid en zelfs de wet is zodanig aangepast dat het “taggen” op muren anders wordt beoordeeld dan graffitikunst, een belangrijke stap om het belang van kunst in al zijn gedaantes te kunnen herkennen.
Eén van de belangrijkste pioniers op dit gebied is de, inmiddels internationaal erkend, kunstenaar Smael. Zijn kleurige werken gaan verder dan de straten en zijn publiek is al lang niet meer alleen de jeugd. De abstractie van zijn figuren laat zien dat Urban Art niet alleen een actuele weerspiegeling van een fantasie kan zijn maar ook van onze maatschappij.